ניתוק

כבר לפני מספר חודשים שמתי לב שמשהו לא בסדר עם המחשב הנייד החדש. בעבודה מאומצת וממושכת ולמרות שהמחשב עוצמתי, הוא היה נוהג להתחמם יתר על המידה ולקרוס. החלטתי כבר אז לשלוח אותו לתיקון במסגרת האחריות, אך דחיתי את זה. לא יכולתי לחשוב על ימים שלמים ללא מחשב ומנותק לחלוטין מהרשת. ואז בשבוע אחד גורלי נפלה ההחלטה. הוא יוצא לתיקון. מה שעדיין לא ידעתי שבדיוק באותו שבוע בנוסף לניתוק מהרשת תיפול עלי גם שפעת עצבנית שתשתק אותי ותציב אותי במאוזן ברוב שעות היום.

נחזור רגע אחורה. ההחלטה לשלוח את המחשב נפלה, ולאחר מספר טלפונים הגיע שליח לא חביב במיוחד עם תיק ולקח את המחשב. הרגשתי תהום נפערת, לפתע נוצר חלל ריק על השולחן ואצלי בגוף.  בדיוק כמו שמרשל מקלוהן היטיב לומר, הטכנולוגיה היא הארכה של החושים והגוף, כך גם אני הרגשתי כאילו לקחו לי יד או רגל. לא הצלחתי לחשוב כמו שצריך, איבדתי את החדות, השילו מעלי עטיפה דקה ובלתי ניראת של כוח. מכה גדולה עוד יותר נחתה עלי כשהתקשרתי לברר בשלומו כמו אב דואג עוד באותו יום, ונאמר לי שעדיין לא הגיע למעבדה ויגיע רק ביום למחרת. התיקון עצמו מסתבר עלול לקחת עד 7 ימי עסקים. בום.

לאחר יומיים של ניתוק התחלתי לגלות תסמינים של שפעת. החום טיפס, וכאבי הראש הלכו והתחזקו. לא הצלחתי לעשות כלום והייתי חייב לנוח. עברתי מספר לילות מהגרועים בחיי בהם כל הגוף כאב, חוויתי הזיות שלא היו מביישות את דייל קופר גיבור "טווין פיקס" והתייסרתי מכאבי ראש לא פוסקים. הייתי כל כך מרוכז בכאב וברצון להבריא שכלל לא חשבתי על כך שאני מנותק. לא עניין אותי שאני לא מעדכן בפייסבוק, לא מצייץ על מצבי בטוויטר, לא קורא בלוגים ולא מתעדכן בחדשות. לא עניין אותי כלום. אם רציתי לדבר השתמשתי במכשיר הנייד הישן שלי, כזה שאין בו חיבור לרשת, רק דיבורים. במקביל ראיתי טונות של טלוויזיה, לא הצלחתי לקרוא וישנתי כמו שלא ישנתי בחמש השנים האחרונות.

Twin Peaks – Cooper's Dream

ההרגשה להיות מנותק היא משכרת. הרגשתי שחזרתי כמה שנים אחורה לתקופה חסרת כל אחריות רשתית. אני קורא לזה כך משום שלדעתי כיום אנחנו חשים אחריות רשתית. הצורך הגובר שלי ושל אחרים לעדכן, להתעדכן וליצור תכנים חדשים בכל רגע היא אחריות. עול לא מודע הרובץ על כתפינו. אנחנו בונים לעצמנו פרסונה רשתית, מקפידים להיות חדים בשורות סטאטוס, חושבים על מילים מדויקות להגדרת המצב ויורים. האחריות הזאת היא אותה "עבדות" אם תרצו לפלטפורמות הגדולות של חיינו. אנחנו עובדים אצל צוקרברג ביצירת תוכן, מועסקים על ידי טוויטר בלי תלוש ומביימים שוברי קופות ליוטיוב ללא רווחים. מהאחריות הזאת אנחנו לעולם לא יכולים לברוח גם אם נקבל חופש מחלה מהרופא. אני הצלחתי להרגיש משוחרר מזה, מנותק.

באותה עת, חזרתי לצרוך תקשורת כמו פעם. התמקדתי בטלוויזיה כמדיום קל שלא מצריך חשיבה. אני בדרך כלל שונא לצפות בטלוויזיה יותר משעה, זה עושה לי רע, אך מחוסר ברירה ישבתי ימים שלמים ובהיתי במרקע. מהבוקר המוקדם (ראיתי גם תוכניות בוקר), ועד הלילה התוכניות חוזרות על אותן מנטרות שנקבעו לאותו היום. מראים כלום ועוד מאותו דבר. התנחמתי רק בתוכניות הטבע המצוינות של ערוץ 8 שהצליחו לעניין אותי. מעבר לזה גיליתי טלוויזיה ריקה מתוכן. כולם אומרים אותו דבר ובעצם לא אומרים כלום. הטלוויזיה גוססת, השידור הציבורי מת. אין בהם שום ערך. הצפייה משולה לבריחה מהחיים, ניתוק המוח, אסקפיזם מוחלט וריקנות תהומית.

כעת, המחשב חזר. החליפו בו מספר חלקים ואני מקווה שהוא בריא. אני עדיין מתאושש מהמחלה שנפלה עלי. כמו שהיה לי קשה להיפרד ממנו כך קשה לי לחזור ולהשתמש בו. התחלתי בטעימות קטנות מהרשת, בקרוב אחזור לפעילות מלאה. אם לא ניתקתם את עצמכם לחלוטין בשנים האחרונות אני ממליץ על כך בחום. זאת הרגשה נהדרת של שחרור במיוחד היום בעולם הסלולר המתפתח. אנחנו הופכים לחלק קוהרנטי מהטכנולוגיה ולא שמים לב שמאבדים את עצמנו בדרך.

לסיום, אני חייב לומר מילה רעה וחצי מילה טובה על "מפעיל" – החברה שמספקת שירות למחשבי טושיבה בארץ. המחשב באחריות ולכן הגיע שליח, לקח והביא. בזאת תם השירות הטוב. בכל פעם שהתקשרתי דיברו אלי בצורה מזוויעה כאילו עשיתי להם רע בזה שהמחשב התקלקל. הם אינם מספקים מחשב חלופי, התנהלותם איטית ואדישה. לא כך צריך להיות הדבר כשמדובר במחשב. מצד שני, הם טיפלו בבעיה וכעת עושה רושם שהיא באמת נפתרה, אני מניח שרק ימים יגידו. המחשב הקודם שלי היה גם הוא היה מתוצרת טושיבה, בגלל אמינותו קניתי את הנוכחי. אולי זאת הפעם האחרונה נוכח הפגמים הקטנים אך גם הגדולים במחשב. מאוד מוזר שחלקים במחשב מפסיקים לעבוד לאחר שמונה חודשים בלבד.

2 תגובות ל-“ניתוק

  1. כרגיל , אוהבת את אופן כתיבת המחשבות שלך🙂
    מעניין יהיה להפגיש אותך עם ד"ר אייל דורון, יש לו דעות שונות משלך בנוגע למדיום הטלוויזיוני..
    ["יוצרים פוגשים יוצרים" – קורס מומלץ ביותר! עם אייל דורון כמובן..]

שימו תגובה

