גם אתם יכולים;;כולם יכולים

הבוקר התקיים שיעור בקורס החביב עלי במיוחד שעוסק באינטרנט ועיתונות, עם המרצה המוערך, לפחות מבחינתי – אודי הירש. כבר בדקות הראשונות, כשנכנסתי לחלל ההרצאה חשתי שהיום אצא על שכרי ותובנות חדשות יהדהדו בחלל החדר. המרצה מיד התחיל עם משחק קצר בו ביקש מהסטודנטים הנוכחים לרשום רשימה קצרה של דרכים שבהן אנו יוצרים תוכן באינטרנט. אני בתור חובב משחקי אסוציאציות ושליפות מהמותן מיד הוצאתי דף ועט והתחלתי לכתוב רשימה  הגיונית ובאורך סביר של יצירות.

הנה רשימת הדברים שאני יוצר

תחילה היו כאלה שלא הבינו את השאלה, חלקם ענו "אני רושם סטטוס בפייסבוק" ו"טוקבקים". המצב התברר כנוראי כשרק לי ולעוד בחור יהיר אחד יש חשבון טוויטר וסטודנט בודד שעובד בתחום התקשורת ציין שהוא עורך כתבות באתר מפורסם.

מיד אח"כ המרצה ביקש לרשום ליד סוגי התכנים עוולות חברתיות או פולטיות שאנו חושבים שיש לתקן. להגדרתו "משהו גדול ממכם". להבנתי היה מדובר בעוולות שאני מאמין שיש לתקן במדינה ולכן, שוב התחלתי לרשום את כל מה שמיד עלה בראשי. דברים שדורשים התייחסות וטיפול מידי מצד השלטון.

עוולות חברתיות ופוליטיות שיש לתקן

לאחר דקות ספורות המרצה פנה אל הסטודנטים באופן אקראי ושאל מה כתבו. מיד נשמעה צעקה "משה קצב", נפלא. "הורדת מחירי שכר הדירה בתל אביב" נשמע מפי בחורה עם שיער זהוב ובחור שחום טען בתוקף שהתאגדות עובדים זה הנושא המועדף עליו. "הוזלת מחירי הנסיעות בתחבורה ציבורית" זעק בחור עם פוני ומחשב נייד, "הורדת מחירי מוצרי הצריכה" נשמע מפינת החדר ואף שמו של גלעד שליט עלה באויר. מדהים.

בשלב זה המרצה טען בתוקף "נראה שיש הרבה נושאים שמפריעים לכם, אבל מה אתם עושים איתם בדיוק?" סטודנט ממושקף טען שהוא הצטרף לקבוצה והקליק "לייק", אחר ציין שחתם על עצומה להוזלת מחירי כרטיסי משחקי המונדיאל. בהחלט עילה לתביעה.

המרצה התחיל דווקא בשאלות אלה כדי להבהיר לנו שאנו כסטודנטים מחזיקים בדעות מסויימות על עוולות חברתיות אך למרות היצע פלטפורמות האינטרנט המוצעות לנו כיום בחינם, אנחנו לא פועלים ולא מייצרים תכנים כדי לבטא את דעתנו או מנסים לגרום לשינוי או לפחות סתם מנסים לגרום. בימים אלו שבו כולנו מאוד טרודים בשאלה "מדוע מחאה חברתית לא יוצאת מתחומי הרשת?" ניתן להבין שמחאה חברתית ואפילו ביטוי אישי אפילו לא נראה לרוב ברחבי הרשת ,אז איך תצא?!

אני הנהתי כאות הזדהות והסכמתי עם דעתו. פלטפורמות הרשת המצויות כיום בשפע הן ייחודיות ולא היו פה בעבר. אם זו האפשרות לכתוב בלוג, לכתוב תגובות, לנסח סטטוסים חכמים או ציוצים מעוררי השראה כל אלו לא היו פה לפני שנים וצימצמו את מרחב השתתפות האזרחים בתקשורת. כעת שהן פה אנחנו עדיין לא עושים איתן כלום. נראה כי רוב הסטודנטים לתקשורת לא מנצלים את יכולתם להתבטא. מצב לא נתפס שבו אנשים משכילים שבעתיד יתברגו בתפקידים שונים בתעשיית התקשורת שותקים. מרבית הסטודנטים הם קורבנות התקשורת המסורתית אשר מייצרת עוד מאותו דבר. מייצרת עוד אנשי תקשורת לעתיד מאותו דבר. אנשים שותקים, לא פעילים, לא חוקרים, שהאח הגדול מעניין אותם יותר מבעיית השוויון והצדק בין אנשים, וכל רצונם הוא לעבוד במשרד פרסום. מעניין איך תראה התקשורת שלנו בעוד כמה שנים.

אך יותר מכך התבלבלתי מהמחשבה שהנושאים הקשים שיש לטפל בהם  לפי דעת רוב הסטודנטים, אותן עוולות חברתיות, מצויות דווקא בעולמם הצר והמצומצם. מה קרה לשיוויון הטוב והישן?. נסיון להשיג שיוויון בין גברים לנשים, בין יהודים לערבים ובכלל בין  בני אדם, הרבה יותר חשוב לדעתי מהורדת שכר הדירה בתל אביב. צדק וביטחון כלפי פנים או כלפי חוץ זה נושא הרבה יותר מהותי מהוזלת תעריפי הנסיעה בתחבורה ציבורית וכמובן נסיון לטפל בבעיית העוני שחלק מהסטודנטים נגעו בה בצורות עקיפות אך לא במיישרין. השחיתות היא תופעה ונורמה ככל הנראה כי אף סטודנט לא העז לצאת כנגד מלביני הכספים ומעלימי המס.

השיעור היום גרם לי להבין שחובתי להביע את דעתי במגוון פורמטים. ליצור תכנים לפי השקפת עולמי. זה לא ממש משנה על מה אכתוב או האם אעסוק בנושאים חברתיים, פוליטיים או תרבותיים. עצם קריאת המילים אולי תיגע באנשים, שיעבירו את המסר לעוד אנשים או שלפחות הם עצמם יקבלו זוית ראיה אחרת ושונה על דעתו של אדם אחר. הרי ההיררכי ששררה פה בעבר בה אמצעי התקשורת מאכילים אותנו במידע כבר לא פה. כעת גם אני יכול, גם אתם יכולים, כל אחד יכול.

3 תגובות ל-“גם אתם יכולים;;כולם יכולים

  1. אתה כל כך צודק שאני מתביישת.

  2. שלום איציק הבת,
    לא התכוונתי לבייש, או לגרום להרגיש רע. אף אחד לא אוהב את זה. שיתפתי בחוויה שהייתה חלק ממנה וביקרתי את המצב הקיים. גם אני שותף, גם אני חוטא וכמעט לא כותב תכנים חברתיים או פולטיים או מנסה לגרום לשינוי וליצור מחאה, לרוב אני משתמש בפלופורמות לצרכים שלי. אני חושב שאני בשונה מאחרים מנצל את הפלטפורמות האינטרנט טיפה יותר. אני שמח שברחת להגיב, תודה.

  3. מעניין לקרוא את זה דווקא עכשיו, ‎#j14 וכזה.

שימו תגובה

